torsdag 24 juni 2010

Jag vill, men jag måste inte

Min första arbetsdag på Skogsälvan var i tisdags. Jag och Annelie städade två stugor, planterade en massa blommor och bakade en cheesecake med björnbär och hallon i. Allt blev väldigt lyckat! Mamma gjorde palt till middag den dagen, och sen spelade jag tennis med Erik, Stina och Oskar. Ett bra avslut på en bra dag!

Igår följde jag med mamma till Piteå. Vi kom dit på morgonen och åkte därifrån på eftermiddagen. Mamma klippte sig och valde ut två par nya glasögon. Själv var jag smakråd, och när jag inte var det så strosade jag bara runt på stan. På väg hem från Piteå stannade vi hos Ida i Älvsbyn. Vi blev bjudna på fika och sedan tog vi med oss Ida till Vidsel. Jag och Ida ägnade kvällen åt att fotografera i Storforsen och spela kort hemma vid köksbordet. Det blev en väldigt trevlig kväll och jag var alldeles slut när jag gick och lade mig vid 12, efter att ha varit vaken sedan 6 på morgonen.

Idag åt jag och mamma frukost på altanen. Mammas hembakta mjukkaka, varm choklad och digestivekex - vilken dunderfrukost! Efter det har jag mest roat mig med att ligga och sola på gräsmattan och läst om midsommarbufféer, sommarklänningar och (självklart) Victoria & Daniel i mammas tidningar. En och annan novell läste jag också. Otroligt avkopplande! Snart kommer min bror hem från jobbet och jag funderar på att baka en cheesecake. Ikväll ska jag servera en tre rätters middag på Skogsälvan och när jag kommer hem har förhoppningsvis min älskade Eric kommit hit med sitt pick och pack. Han ska vara hos mig hela helgen och det ska bli så superduperroligt och mysigt att ha honom här hemma hos oss, i lugnet.

Det känns verkligen som att jag använder min lediga tid till helt rätt saker. De senaste dagarna har varit kanonbra - och fler blir det! Den där "måste-känslan" försvinner sakta men säkert. Jag börjar känna att jag gör saker för att jag vill, inte för att jag måste. Idag har jag tänkt att jag faktiskt vill bättra på min solbränna, men jag måste inte. Och jag måste inte baka en cheesecake, men jag vill göra det. Detta är något som jag behöver tänka på hela tiden, för så länge jag har det i tankarna så mår jag mycket bättre.

2 kommentarer:

Inger sa...

Det är så bra att du tar dej tid att tänka kloka tankar och att skippa en massa måsten :)

Camilla sa...

Bra tänkt Åsa!