onsdag 17 februari 2010

Räta linjens ekvation

Jag har pluggat matte på skolan hela förmiddagen, först 8.15-9.40 med lärare (på "mattestugan") och sedan 9.40-11.00 på egen hand. Det känns som att matte B går ut på att trycka in väldigt mycket information i huvudet på en gång, och det mesta är helt nytt. Just nu håller vi på med linjära funktioner, räta linjens ekvation och linjers lutning, vilket innehåller ganska många pusselbitar. Det är kul, men jag önskar att jag hade mer tid till att lära mig allt riktigt ordentligt. Jag satsar stenhårt på VG som slutbetyg i matte B.

4 kommentarer:

Louise sa...

y = kx + m ...? Eller är det någon annan ekvation? Min absoluta favorit"formel" är pq-formeln! Absolut lättaste. Haha. ^^

Keep up the good work! Matte B är lite jobbigt då det är mycket på lite tid, men nöter man och lägger ner tid så ordnar det sig. (:
(och med tanke på att Jag fick vg i matte B lär du också enkelt få ett vg, minst!)

Stina sa...

Vi håller också på med den! Så sjuukt jobbigt! :(
Är du hemma i helgen? :)

Åsa sa...

Stina: Jaså, är du bra på det? Hur många mattelektioner har du i veckan?
Ja, jag är hemma hos pappa i helgen :) ska vi hitta på något?

Stina sa...

Vi har fem timmar i veckan, men jag tror inte att räta linjens ekvation är nåt för mig :p
Ska vi säga på Lördag? :)