fredag 28 november 2008

The name of the game

Just nu lyssnar jag faktiskt på "Gimme! Gimme! Gimme! A man after midnight" med ABBA. "Gimme gimme gimme a man after midnight, won't somebody help me chase the shadows away..."
Jag lyssnade mycket på ABBA när jag var mindre, så jag kan texterna till många av deras låtar utantill (fast när man var liten kunde man förstås inte engelska så man sjöng som man tyckte att det lät, typ).
Låtar som "Mamma Mia", "Super Trouper", "Money Money Money", "The winner takes it all", "S.O.S", "Chiquitita", "One of Us" och "Knowing Me, Knowing You" sitter kvar inuti.

Jag och Stina uppträdde med "Dancing Queen" på Småstjärnorna i Vidsel när vi gick i 6-års, och med "Gimme! Gimme! Gimme!" två år senare. Första gången hade jag på mig en röd paljettklänning och andra gången hade jag lånat Felicias glittriga tröja och byxor, för Stina hade likadana så då såg vi likadana ut (och det var ju coolt, tyckte vi).
Jag kommer fortfarande ihåg rörelserna till "Gimme! Gimme! Gimme!", jag provade just att ställa mig upp på golvet och göra dem. Det var inte direkt någon dålig koreografi vi hade, den var faktiskt inte så tokig. Däremot tror jag ärligt talat inte att vi hade någon koreografi alls till "Dancing Queen", vi var så små då. Vad jag minns så tittade jag faktiskt mest på Stina och försökte göra likadana rörelser som hon.
Min trogna manager mamma fungerade förstås även som kameraman. Hon följde med i vått och torrt och filmade Småstjärnorna alla år jag var med (och, ej att förglömma, den gången Erik, Axel och Fredde sjöng "Ingen har sett Fantomen utan kläder"), plus varenda skolavslutning, alla gånger jag har varit med i barnkörens julspel (jag kommer aldrig glömma när jag spelade Maria och kom ridande in på EFS på Börjes rygg, han var utklädd till åsna) och alla gånger jag har spelat tvärflöjt på scen. Jag måste verkligen titta på allt det där nån gång, när jag har massor av tid. På sommarlovet kanske.

Jag och gänget borde förresten se alla våra filmer vi har gjort från fyran till sjuan. Det började med "En dag i skogen" (i fyran) och sen kom uppföljaren "Jaktkatastrofen" (i femman). I sexan gjorde vi "Efterlysta" och i sjuan en parodi på "Snövit och de sju dvärgarna".

ABBA är nog tidlösa. Erik, Ogge och Macke gjorde ju en skitsnygg dans till "Dancing Queen" i årets musikal. Och vem var med och gjorde koreografin, tror ni? (Vissel vissel...)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag MÅSTE få se era filmer? Snäääälla? På jullovet? Erik går Säkert med på det! :D:D

Anonym sa...

Jooo, det gör han säkert! Men jag brukar alltid kunna trötta ut honom (med min tråkighet) så han sommnar så ja, Då passar vi på. ;) Haaaha. ^^

Anonym sa...

Gänget, men jag då? =(
:P