onsdag 6 februari 2008

Jokkmokk

Ledig eftermiddag idag :) jag fixar med bilderna från Kåbdalis och Jokkmokk, massor av bilder blev det! Ska fixa klart dem, sen blir det datorfri kväll. Jag ska till mamma idag, och äta semlor om jag har tur! Jag har inte ätit en enda semla och det var faktiskt fettisdag IGÅR. Skandal.
Igår var vi i Jokkmokk med klassen. Hela förmiddagen var vi på muséet Ájtte. Allt handlade om samer. Vi var indelade i grupper med fyra i varje. Jag var med Pernilla, Oskar och Jonte. Jag och Erik hade med oss egen mat, pastasallad med vitlöksdressing, men vi hade glömt gafflarna hemma så vi hade bara teskedar att äta med. Jag försökte gå in i restaurangen och sno ett par gafflar, men det var extremt lång kö och gafflarna måste ha varit någonstans mitt i folk-smeten. Efter lunchen gick jag, Erik, Oskar, Kalle och Stina runt lite på muséet och kröp i tunneln vi hittade. Sen gick vi tillbaka till våra grupper igen, och promenerade till den historiska marknaden för att göra ett tidningsreportage. Min grupp intervjuade en gammal lappgumma som tillverkade kådsalva. Receptet hade funnits i hennes släkt i flera hundra år och den där kådsalvan var tydligen rena dunderkuren. Drar ut stickor, hjälper mot eksem, acne, variga sår, sprickor m.m. Blev nästan sugen på att köpa en själv :) hon var iallafall jättesnäll! Vi gick runt på marknaden ganska länge och sen for vi på ICA en sväng. ICA Rajden, haha ;D rajd är en sorts kälke, hörde jag. Kvart i tre gick vi på en joik-konsert och en timme senare åkte vi hem. Kom hem kvart över fem och var gode trött.
Vi har börjat med same-tema i skolan, det var därför vi var i Jokkmokk. Lärorikt :)

(Bilden är från en sång- och dans-föreställning Jokkmokks marknad.)


Den 6 mars ska vi på Kent-konsert i Örnsköldsvik! Jag ska lära mig alla låttexter!

Inga kommentarer: