lördag 15 december 2007

En skithög som skuggar solen

Jahaja, idag händer det inte mycket i Bredsel. Mamma har kommit hem från Piteå och Erik har kommit från Kåbdalis. Jag har bakat en saffranskaka! Men den sparar vi till ikväll, för mamma hade köpt smörstjärnor :) julen börjar smyga sig på. Igår drack jag Jokk Vinterglöd med smak av svarta vinbär och kanel, det smakar jul. Och smörstjärnorna! Och amaryllisarna, de luktar jul! Jag är inte förberedd inför julen. Inte det minsta. Jag kommer få panik när jag plötsligt inser att det är julafton och mitt mentala (vad heter det?) är kvar nånstans i augusti. Nä, inte augusti då, men definitivt inte 24 december! Jag har så mycket "ogjort". Saker som jag borde göra men som jag aldrig gör. Tro det eller ej, men jag är en sån som sparar saker på hög. Saker som jag måste göra. Jag förtränger dom, men de finns ändå kvar. I den där dumma högen som skuggar solen. Istället för att slå in julklappar, tvätta den där tröjan, skriva två viktiga brev, göra läxorna, bära ner smutstvätt, städa mitt rum och tusen andra saker så sitter jag här och degar. Smart Åsa. Det hamnar bara fler jobbiga saker i den där högen. Att man aldrig lär sig.
Imorgon vill jag åka till Kåbdalis. Och det ska jag nog göra också :) men det innebär att jag måste göra alla de där jobbiga sakerna idag. Gud vad skönt när man har gjort bort allt. Om jag nånsin ska få uppleva den känslan så är det lika bra att jag sätter igång nu!
Vi ses i nästa liv, när högen är borta. När jag kan se solen.

(lycka till Åsa..)

Inga kommentarer: