tisdag 22 februari 2011

Jag + foto = sant

Min Canon EOS 400D + 60 mm macro

Min första egna kamera var en liten Konica Minolta DiMAGE X1 som jag köpte under någon av de allra sista dagarna av år 2005, efter att ha fått pengar i julklapp. Åh, vad jag älskade den. Den följde med mig överallt ända till sommaren 2007, då den fick för sig att bada i apelsinläsk. Usch, vad hemskt det var att bli av med den.

Men jag antar att det var "meant to be", eftersom det var det som fick mig att köpa en systemkamera. Bara några dagar efter att min Konica Minolta hade döden dött, beställde jag en Canon EOS 400D med ett Canon EF-S 60 mm/2,8 Macro. Inget kitobjektiv alltså, det ville jag inte ha. Hela sommaren jobbade jag hemma med att släpa ris, måla, tvätta bilarna - och allt vad jag nu gjorde! - för att betala av min skuld till mamma och pappa. Sen var den hundra procent min och jag älskade den gränslöst. Det är nästan fyra år sedan, och jag älskar den fortfarande. Två år efter att jag köpte min 400D köpte min bror en 500D, och jag har under den senaste tiden lånat objektiv av honom ibland, men annars har jag bara använt mitt 60 mm macro. Jag har länge funderat på att köpa ett till objektiv, men egentligen varit ganska nöjd med det jag har.

Tills nu! Eller inte just nu i denna sekund, förstås. Jag har ju funderat på det ett bra tag, men nu är det äntligen bestämt. Mamma ska överta (köpa) min EOS 400D, och jag ska köpa en EOS 7D och ett Tamron 17-50 mm/2,8. Det är faktiskt redan beställt, och har faktiskt redan landat på ICA i Vidsel, fick jag nyss veta! Är det inte underbart? På fredag, när sportlovet börjar, sätter jag mig i en bil tillsammans med Eric och Johan, med våra tre dunderskotrar på släpet, och har en sprillans ny kamera som väntar på mig hemma i köket! AAAAAAAAAAAAAAHHHH!

4 kommentarer:

Inger sa...

Verkligen en dag att längta till;)

Louise sa...

Jag är inte alls avundsjuk, nej nej.

Fast.. Malte börjar bli så dammig nu ändå, att det bara vore fånigt av mig att skaffa ett nytt hus för tillfället.

Camilla sa...

Grattis, vad kul! Vad spännande..
Ser fram emot fantastiska bilder med din nya kamera.

Sanna sa...

Har funderingar på att köpa en systemkamera men har ingen aning vad man ska börja med för någon. Har du förslag på någon som är bra men inte allt för dyr för en nybörjare? :)