lördag 15 maj 2010

Gnagarparty

Onsdagen, torsdagen och fredagen tillbringade jag, Erik och mamma hos mormor i Korpilombolo. Igår kväll kom jag tillbaka till Hollsvattnet, och idag har vi haft en kanondag! 25 grader i skuggan och strålande sol. Tydligen har jag missat två likadana dagar medan jag var i Korpis, där det inte var lika varmt. Jag tog ju för guds skull med mig långkalsongerna dit! Visserligen behövde jag dem inte, men ändå...

Så dagen har rullat på och vi har cyklat, solat, promenerat med hundarna, ätit grillat, spelat Uno och svalkat oss i fartvinden på fyrhjulingen. Framåt kvällen blev det bestämt att vi skulle ut och jaga bäver. Det blev tredje gången för mig. Jag och Eric satt på ett eget pass och Thomas och Johan satt på ett annat. Det var helt underbart ute och hela tjärnen bubblade av liv. Fåglar, grodor, insekter, fiskar - alla djur verkade njuta av livet.

Efter en stund fick vi syn på ännu ett djur som verkade njuta av livet. En bäver kom simmande över tjärnen. Den klättrade upp på land mitt emellan stället där vi satt och stället där Thomas och Johan satt. Sedan gled den ner i vattnet igen och simmade rakt mot oss. Efter att ha anat något, tjugo meter ifrån oss, vände bävern och tänkte simma tillbaka. Då kom det dödande skottet.

Eftersom Eric sköt den ute i vattnet, fick Camilla komma med ett fiskespö som vi vevade in den till land med. Och vad upptäckte vi? Jo, det var ingen bäver. Det var en fet bisamråtta.

Vad vi lärde oss ikväll var att det kan vara väldigt svårt att se skillnaden mellan en liten bäver och en stor bisamråtta. De är nära släkt med varandra. För att visa det lägger jag upp två bilder.


Bisamråtta

Bäver

Inga kommentarer: