onsdag 16 december 2009

Stolt

Jag kan helt ärligt säga att jag är stolt över hur jag har använt mina pengar under det senaste halvåret. Jag har använt större delen av pengarna till upplevelser och intressen, och betydligt mindre pengar till materiella saker.

Exempel på saker jag har spenderat pengar på:
- En veckas karateläger i Malmö. Ett av årets absolut bästa beslut.
- Coldplay live på Stockholms Stadion 24 augusti.
- London 17-20 september.
- Coldplay live på Wembley Stadium 19 september.
- Muse live på Hovet i Stockholm 24 oktober.
- Min första egna skoter, min finfina Yamaha Phazer.
- Erics födelsedagspresent.

Jag har verkligen inte prioriterat kläder och accessoarer under det här halvåret. Jag har faktiskt inte köpt några kläder under hela hösten, bortsett från EN ynklig tröja. Jag har hela tiden haft i tankarna att jag ska unna mig nya kläder efter jul, och det tänker jag göra. Jag börjar bli riktigt less på mycket av mina kläder. Eric har märkt att jag har börjat låna hans kläder allt oftare. Men jag vet ändå inte om jag vill påstå att jag har haft en anmärkningsbar brist på kläder. Okej, i vissa stunder har jag velat råna en bank (skämtåsido) för att kunna köpa nya jeans, ny vinterjacka, ett par chinos, nya tröjor, en skjorta, ett par snygga skor, en jul- och nyårsklännning samt en massa annat som jag har glömt vid det här laget, för att jag har tvingat mig själv att sluta tänka på det.

Men nu, när jag har klarat det här, känner jag mig SÅ stolt! Jag tittar ner och ser mina svarta jeansleggings som till min stora glädje har hållit ihop trots att jag har använt dem en väldigt stor del av höstens alla skoldagar, och jag tänker på skotern, Malmö-lägret och alla fina konserter jag har fått uppleva.

Jag frågar mig själv vad jag mår bäst av: att köpa nya kläder eller att göra saker jag tycker om? Svaret är självklart. Så självklart att jag inte ens behöver skriva det, för ni vet också.



Jag känner att jag hade kunnat skriva hur mycket som helst om det här, så fortsättning följer nog!

2 kommentarer:

Louise sa...

Du är duktig! Upplevelser är ju så mycket trevligare och finare än nya kläder (även om det är skönt att köpa något fint som man verkligen tycker om åt sig själv).
Och den här hösten har jag också köpt väldigt lite kläder, och de jag har köpt har nog till 93% varit secondhand.
Vi är duktiga, och vi bidrar inte till över-konsumtionen!

Ma sa...

Kloka ord från två kloka tjejer!