fredag 20 juni 2008

Midsommar


Jag börjar med att önska alla en Glad Midsommar!

Hoppas att ni äter god mat med någon ni tycker om och kanske dansar runt midsommarstången :) själv har jag aldrig dansat runt en midsommarstång. Jag och mamma har hela helgen för oss själva, hemma hos mamma i Vidsel. Pappa, Carina, Erik och Anna är i Nausta. Jag valde att inte följa med dit eftersom grannen i Bredsel erbjöd mig ett jobb; att ta hand om hennes hundar i helgen. Hon har två vuxna tikar och sex valpar, cairnterriers hela bunten. Hur söta som helst! Och dessutom får jag betalt, så jag klagar inte! Ska passa på att ta med kameran och fotografera dem. I tisdags var jag där och fick instruktioner. Onsdagen var en hemma-dag med stallet på kvällen osv. Igår var jag och mamma i Älvsbyn och handlade mat och målargrejer, plus lite annat krafs. På kvällen gjorde jag "limejordgubbar med vanilj", svingott! Och så såg vi en film som heter "En kvinnas doft", som var jättebra! Så det blev en lyckad kväll. Somnade kring halv två, steg upp halv elva. Och idag har jag ägnat större delen av tiden till att riva tapeter i mitt blivande rum. Det är himla småpillrigt och det tar lång tid, eftersom tapeterna har suttit där i ca 20 år, men det ska minsann göras, och det är minsann jag som ska göra det! Det är faktiskt ganska trevligt när man kan fundera på en massa andra saker samtidigt, har mp3:n runt halsen, lyssnar på Coldplays nyaste skiva och nynnar för sig själv. Har lyssnat igenom hela skivan ungefär fem gånger idag. Och inte är jag less än!
När klockan var sex borstade jag av mig dammet, bytte kläder och for ut och sprang i skogen, som var alldeles blöt efter dagens regn. Luften var sådär härligt fuktig och syrerik och allt kändes bara SÅ härligt. När jag kom hem duschade jag, hjälpte mamma med maten och sen åt vi en alldeles underbar midsommarmiddag kring halv åtta.
Och här är jag nu. Solen håller på att torka upp allt regnvatten utanför fönstret, golvet är fullt av tapetbitar i alla storlekar och mamma pratar med mommo i telefon med sin tornedals-dialekt. Man hör direkt när hon pratar med en tornedaling, då halkar hon in i den där dialekten :) ikväll ska vi se film och avnjuta lingonglass med kolasås, som jag har gjort, dagen till ära. Imorgon börjar the hard work with the dogs, så det är nu jag ska ladda energi!

Sommarpuss

Inga kommentarer: